רמתניה

רמתניה

הטיול הפעם התבצע על כקמ"ר בודד או קצת יותר.
הגענו אל הכפר רמתניה עם הג'יפ,חנינו ברחוב הראשי ,החניה חופשית ויצאנו לסייר בן בתי הכפר,ראשיתו של הכפר במאה הרביעית או החמישית ,בתקופה הביזנטית אז ישבו במקום נוצרים שאפילו הקימו מרטיריון לזכרו של יוחנן המטביל(חדר ובו מוצגים שרידי קדושים),התגלו גם מימצאים המעידים על התיישבות יהודית במקום,עם הכיבוש הערבי במאה השביעית ננטש המקום ויושב לסירוגין בידי נוודים.
בשנת 1885 התישבו במקום יהודים אנשי אגודת בית יהודה מצפת ,יהודים אלו שמו להם למטרה ללמוד תורה ,אך להתפרנס בכוחות עצמם ,ולותר על כספי החלוקה שהיו נהוגים באותם ימים כדי שיהודים לומדי תורה יוכלו ללמוד תורה מבלי לעסוק בטרדות היומיום,מנהג זה נפוץ בעיקר בקרב ארבעת ערי הקודש ,צפת,טבריה,ירושלים וחברון ,אך ניסיונם להתיישב במקום נכשל.
הצ'רקסים הגיעו למקום לאחר שגורשו מהקווקז ע"י הצאר הרוסי,האימפריה העותמנית ראתה בצ'רקסים לוחמים עזי נפש ולכן קלטה את המגורשים ועודדה אותם להתיישב באיזורים שהביטחון בהם היה מעורער,בעיקר אזורי ספר,בשנת 1878 הגיעו הצ'רקסים גם לארץ ישראל וחלקם התיישב בגולן בן היתר ברמתניה.
הצ'רקסים הביאו איתם תרבות אחרת ,תרבות של סדר,בניה מסוגננת עם גגות רעפים,שטחים חקלאים מתוחמים ומעובדים,בוסתנים מטופחים וכפרים מפותחים.
בכפר רמתניה שהיה מיושב עד מלחמת ששת הימים נשתמרו חלק גדול מן הבתים וגם הבוסתנים עדיין מצמיחים עצי פרי שונים,אגוז מלך,רימון,זית,תאנה ועוד,טיילנו בסמטאות ובן הבתים,אכלנו פירות ,ביקרנו בבתים ואפילו פגשנו צבי המתגורר באחד הבוסתנים.
כדאי לטייל בכפר ולדמיין איך חיו כאן אנשים,אך חובה זכור שהשטח הוא שטח אש פעיל ,אפילו פעיל מאוד וצריך לתאם כניסה למקום.